John Sculley
John Sculley zdieľa so svojim publikom po celom svete svoju cestu od mladého divocha až k šedej eminencii... a hlavne to, čo sa na tejto ceste naučil.
Už ako chlapec miloval John Sculley elektroniku. Keď mal 5 rokov, želal si na Vianoce článkovú betériu, elektrický bzučiak a spojovacie elektrické drôty. V desiatich urobil z rádia domáci telefón, ako tínedžer vynašiel farebnú katódovú trubicu, ktorá mohla byť, keby ho niekto nepredbehol, prototypom trinitronovej trubice pre farebný televízor. Preto určite nikoho neprekvapí, že Sculley je dnes považovaný za experta a populárneho rečníka na tému high-tech nástrojov na riešenie takých problémov, ako sú firemná revitalizácia, či vysoké náklady na zdravotnú starostlivosť.
Je synom právnika z Wall Street a umelecky založenej matky. Narodil sa v New Yorku a vyrastal na Bermudách a na Manhattane. Spočiatku sa viac zaujímal o architektúru a priemyselný dizajn, než o marketing a technológie. Získal bakalársky titul na Brown University a zapísal sa na University of Pennsylvania’s School of Architecture. Ale letná stáž v newyorskej firme zaoberajúcej sa priemyselným dizajnom presvedčila Sculleyho, že práve marketéri, a nie dizajnéri sú tí, ktorí majú rozhodujúce slovo. Preto prešiel na Wharton, prestížnu postgraduálnu školu podnikania.
Po získaní titulu v roku 1963 začal pracovať Sculley pre newyorskú reklamnú spoločnosť v oblasti marketinogových výskumov, kde využil svoj záujem o matematiku a štatistické modelovanie. O štyri roky neskôr, keď si veľké spoločnosti začali zriaďovať vlastné marketingové oddelenia, začal Sculley pracovať pre Pepsi-Cola Company ako stážista.
Sculley popisuje svoje prvé mesiace v Pepsi ako smršť rôznych prác v rôznych mestách, aby sa naučil pravidlá korporátnej kultúry a zvyky zaužívané v priemysle s nealkoholickými nápojmi. V roku 1970, keď mal 30 rokov, sa stal najmladším viceprezidentom na oddelení marketingu, kde riadil 75 ľudí. V roku 1977, po tom, čo riadil International Foods division a pracoval ako viceprezident pre obchod a merketing USA, bol menovaný najmladším prezidentom Pepsi-Cola. Keď Sculley opúšťal v roku 1983 Pepsi-Cola, táto značka bola najväščím predajcom spotrebného tovaru v Amerike. Prekonala v podiele na trhu aj Coca-Colu.
Partnerstvo medzi Stevom Jobsom a Johnom Sculleym bolo veľmi dobre zdokumentované v Sculleyho vlastnej knihe, v nespočetných rozhvoroch a naposledy v životopisnej knihe o Jobsovi, ktorú napísal Walter Isaacson a bola vydaná v roku 2011, krátko po Jobsovej smrti.
Steve jobs najal Sculleyho ako CEO Applu. Túto funkciu Sculley zastával od roku 1983 do roku 1993. Práve v tomto období urobili Macintosh, Desktopo Publishing a Powerbook, ktoré boli uvedené na trh, z Applu najpredávanejšiu značku počítača na svete.
Prečo Jobs najal Sculleyho? Sám Sculley hovorí? “Steve chcel pôsobiť ako CEO, ale rada Applu cítila, že ešte nie je pripravený. Steve bol ešte viac ako rok od spustenia Mac-u a spoločnosť potrebovala, aby starnúci Apple II pokračoval, kvôli zaisteniu toku peňazí na najbližšie tri roky.”
Keď odišiel z Apple, pôsobil Sculley v oblasti rizikového kapitálu vo firmách Sculley Brothers a Rho Capital Partners. Stál v pozadí úspešných začiatkov Select Comfort, NFO Research, Intralinks, CreditTrade a Hotwire.
Dnes sa John Sculley zameriava na zdieľanie svojich obrovských skúseností s firemnými manažérmi, podnikateľmi a spoločnosťami tretej vlny, ktoré sa neboja riskovať, prispôsobovať sa zmenám, alebo použiť technologický pokrok na dosiahnutie svojich cieľov.
Sculley má veľa čo povedať o vzniku spoločností tretej vlny - nielen high-tech spoločností, ale aj iných, so schopnosťou pretransformovať svoje produkty a organizáciu v realite s meniacou sa ekonómiou, spoločenskými zvykmi a záujmami zákazníkov. Sila spoločností tretej vlny spočíva v zmene. Sculley ich tiež nazýva “prispôsobivé spoločnosti”. Práve pracuje s niekoľkými začínajúcimi spoločnosťami, ktoré využívajú pokročilé digitálne technológie na vývoj programov na zdravotnú starostlivosť, ktoré majú potenciál znížiť dramaticky sumu minutú ročne na zdravotnú starostlivosť v USA.
Témy prednášok:
Prispôsobivá spoločnosť
Ako spoločnosti vytvárajú inovácie
Komoditizáca takmer všetkého
Spotrebiteľsky riadené zdravotnícke služby
Znovunájdenie práce
Budúcnosť globálnej ekonomiky
Marketing veľkých značiek potrebuje analýzu veľkých objemov dát
Prečo sa veľké myšlienky stávajú v malých spoločnostiach
Na druhej strane sociálnych médií: nasledujúca veľká vec
Zážitkový marketing: zameranie na životný štýl
Mobilita: Nová éra exponenciálneho rastu
Analýza veľkých objemov dát a “cloud computing”
S obchodom alebo technológiami súvisiace prejavy šité na mieru (podľa publika a príležitosti)
Video: Lekcie od Steva Jobsa a Apple
Video: Prispôsobivé spoločnosti