Donna Karan
Módna ikona, podnikateľka, presvedčený filantrop, zakladateľka nadácie URBAN ZEN. Držiteľka ocenení „The Most Powerful Women“, "Designer of the Year", "Clinton Global Citizen Award", a mnohých ďalších. Jej vízia spočíva v zjednotení filantropie a businessu.
Donna Karan je považovaná za najvýznamnejšiu módnu návrhárku v USA a zároveň svetovú špičku vo svojom odbore. Svojimi módnymi kolekciami dobyla New York aj svet. Jej pohľad na módu je triezvy, racionálny a minimalistický. Je nadšenkyňou nielen módy a životného štýlu, ale aj interiérového dizajnu, kozmetiky a parfumov. Má množstvo odvážnych plánov, ako urobiť ľuďom okolo seba život krajší, lepší, znesiteľnejší.
Donna ako celoživotná jogínka, matka a už aj babka, venuje celý svoj život rozvoju mysle, tela a ducha, zdravotnej starostlivosti, vzdelaniu a pomoci deťom.
Každú sezónu rieši legendárna američanka rovnaké otázky. Čo ešte ženám v oblasti módy chýba? Po čom najviac túžia alebo čo potrebujú? Štýlovej dizajnérke na prianiach klientov nesmierne záleží. Aj preto sa snaží reagovať na požiadavky trhu čo najlepšie. Do boja s konkurenciou sa vydáva s jasným cieľom - očariť, prekvapiť a opäť ponúknuť čosi nové, neopozerané a jedinečné.
Donna nachádza potrebnú inšpiráciu v New Yorku,ktorý pre jeho fascinujúce multikultúrne prostredei miluje. Vo „Veľkom jablku" sa aj napriek nepretržitému zhonu a ruchu cíti spokojne a príjemne. Láska ku miliónovému kolosu sa zrodila už v detstve. Donna sa narodila v roku 1948 v Queense a spolu s otcom krajčírom a matkou modelkou vyrastala v newyorskom Long Islande.
Donna Karan rozbiehala kariéru v módnom priemysle koncom 60-tych rokov. Najskôr sa uplatnila ako asistentka oddelenia dizajnu u Anne Klein. Kvôli lákavému miestu zanechala dokonca aj štúdium návrhárstva na Parsonovej univerzite. Profesný posun dnes už legendárnej Američanky nastal po smutnej udalosti v roku 1974. Anne Klein prehrala boj s rakovinou a jej módny dom prevzala Takihyo Corporation, významná spoločnosť z Japonska. Pod jej vedením sa Donna zhostila pozície hlavnej návrhárky. O približne 10 rokov neskôr však už cieľavedomá Newyorčanka odštartovala vlastný biznis. Rozhodla sa tvoriť módne odevy pre moderne zmýšľajúcich ľudí. Prvú kolekciu predstavila Karan v roku 1985.
Na rozdiel od mladých módnych tvorcov orientujúcich sa na cieľové skupiny rovnakého veku, Donna upriamila pozornosť na tridsiatnikov. Pokúsila sa zaujať prevažne sebavedomé ženy milujúce aktívny životný štýl, so zmyslom pre jednoduchosť, praktickosť a zároveň eleganciu. V tom období sa na pulty predajní dostali odevy značky Donny Karan vyrobené z elastických materiálov. Novú líniu „Essential" charakterizovalo 7 jednoduchých druhov oblečenia, ktoré by každá správna dáma mala mať vo svojom šatníku. Veľkú „sedmičku" tvorili šaty, blúzka, sveter, kožené sako, nohavice, nohavicový kostým a legíny. Kolekcia sa stretla s veľkým úspechom a Donna si odniesla ocenenie CFDA, udeľované talentovaným a zručným módnym dizajnérom. Stalo sa tak až trikrát za sebou (1985, 1986, 1987). Zákazníci i kritici jej návrhy milovali a módna ikona s radosťou zdôrazňovala, že svetu ponúkne len také modely, ktoré by neváhala nosiť ani ona sama.
Koncom 80-tych rokov predstavila Donna kolekciu lacnejších odevov. Zámerom bolo priblížiť sa svetu mladých pracujúcich žien s priemernými zárobkami. Aj keď filozofia sa zakladala na jednoduchosti, línia nazývaná DKNY sa stala veľkým hitom. Neskôr Donna zahrnula do kolekcie aj džínsy. Línia DKNY určená pre mužov bola prezentovaná v roku 1992.
Reputácia Donny Karan ako skvelej návrhárky postupne silnela. Američanka však nechcela byť spájaná výlučne s módnym priemyslom, preto skúšala „loviť" aj v iných vodách. Svoje meno prepožičala napríklad kolekciám rozmanitých skrášľovacích prípravkov a sadám štýlového nábytku. Koncom 90-tych rokov Karan predstavila vlastnú líniu detského oblečenia, sériu trendových okuliarov a produktov využívaných pri starostlivosti o pleť. Donna postupne otvorila 27 špičkových butikov a to nielen v Amerike, ale aj v Európe a na Ďalekom východe.
Nadácia URBAN ZEN
Módna ikona a humanitárka túžiaca osloviť ľudí nielen módnou tvorbou, založila v roku 2007 nadáciu The URBAN ZEN. Koncept, ktorý aplikuje tak na sebe ako i v rámci svojich aktivít vychádza zo západných teórií, ale uplatňuje východné, staroveké kultúry.
Urban Zen zahŕňa komplexný prístup k filantropii, používa kreativitu a synergiu na dosiahnutie cieľov. Zasiahnutá chorobou svojho manžela a blízkych priateľov trpiacich rakovinou, založila Donna Urban Zen Integrated Therapy Program (UZIT), ktorý integruje východné liečebné postupy so západnou vedou. Združuje viac ako 100 certifikovaných terapeutov, ktorí školia personál v nemocničných a opatrovateľských zariadeniach. Po zemetrasení na Haiti v roku 2010 Urban Zen odštartovala iniciatívu „Hope, Help & Relief Haiti“ v spolupráci s osobnosťami z oblasti hudby, módy, filmu, financií a umenia.
Urban Zen Foundation vytvára, spája a celkovo sa podieľa na zvyšovaní povedomia, inšpirácie a zmien v oblasti blahobytu, zachovania kultúry a posilnení postavenia detí, spojení mysle, tela a ducha. Urban Zen realizuje fóra, združuje partnerov a organizácie v záujme vymedzenia riešení a realizácie opatrení.
"I have spent decades dressing people. Now I want to address them. I invite you to join me in co-creating that bridge to the humane health care system we all want. There's no doubt that at moments of crisis and vulnerability, conventional medicine is critical in treating many diseases, but our science does not embrace the spirit of wholeness essential to authentic caring for patients and their families. Every one of us needs and deserves true caring at those times. Through sitting at Stephan's bedside and those of far too many friends, I discovered that even a few simple acts of healing can soften and transform a painful experience into one of comfort and hope. Just being present to listen and to share concerns is so powerful; there is so much more we can do and must do for people facing illness." Donna Karan